Vintage fortsätter att dominera

Vintage är ett engelskt ord som vi på senare år har absorberat in i svenska språket, och begreppet vintage har blivit något att räkna med inom mode och inredning. Just gällande kläder klassas plagg från 1920-talet fram till och med 1960-talet som vintage, medan äldre klädesplagg ofta går under benämningen antik. Vintage är inte samma sak som second hand, som helt enkelt betyder ”begagnade varor”, eftersom ett vintageplagg aldrig behöver vara använt för att falla inom ramen för just vintage. Dock är många second hand-kläder naturligtvis även vintage, beroende på hur gamla de är.

Ytterligare ett begrepp är retro, vilket är något annat än både vintage och second hand. Ett plagg eller en produkt som är retro har ofta en särskild stil som påminner om gamla tider, men kan utan problem vara nytillverkat. Ett exempel är en jacka som säljs ny i de stora modekedjornas kollektioner som är inspirerade och designad enligt 50- eller 60-talets typiska snitt. En sådan jacka är alltså retro, men naturligtvis varken vintage eller second hand.

Pleased black hair model blowing a kiss to the camera

Vad är det då som gör att vintage blivit så populärt de senaste åren? En drivande faktor bakom vintagetrenden är den ökade oron för miljön, och tidens fokus på det närproducerade och genuina. Gamla tiders slit och släng-filosofi känns utdaterad, och det känns modernt att återanvända gamla klassiker, som dessutom är av helt annan kvalitet än dagens massproducerade kollektioner. Den som väljer att satsa på vintagemode och -inredning anammar ofta en hel livsstil med letande efter perfekta accessoarer och har en helt annan möjlighet att skapa en personlig stil och ett originellt uttryckssätt än den som enbart köper de stora kedjornas massproducerade plagg.

Det finns idag otaliga sätt att leta efter det perfekta vintagefyndet och hitta inspiration och idéer. Det finns mängder av instagramkonton, bloggar och naturligtvis stora modemagasin fulla med spännande tankar kring hur man bäst fyndar vintage och skapar sin egen personliga stil. Tidningen ELLE har ett stort vintagefokus och är väl värd ett besök, för vintagetrenden håller i sig och det finns ingen anledning att hålla sig utanför.